Powered By Blogger

Δευτέρα 31 Αυγούστου 2015

Έρευνα ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ για την εμπορική κίνηση της καλοκαιρινής περιόδου 2015



«Η ΕΣΕΕ επισημαίνει την αδυναμία του λιανικού εμπορίου να αντέξει άλλες απώλειες μετά τον καλοκαιρινό "Αρμαγεδώνα" στην αγορά» 

Οι εκπτώσεις του εμπορίου ξεκίνησαν φέτος στο πιο δυσχερές περιβάλλον των τελευταίων ετών. Το Δημοψήφισμα από την ανακήρυξή του και έπειτα επέφερε στην αγορά έμμεσες συνέπειες λόγω της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου που τέθηκε σε εφαρμογή την Δευτέρα (29/6) και στην ουσία επέβαλε τον περιορισμό στην κίνηση κεφαλαίων CAPITALControls) και το κλείσιμο των τραπεζών που διήρκεσε τρεις εβδομάδες, προκαλώντας σε κάθε περίπτωση, ένα άνευ προηγουμένου σοκ στην αγορά.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, ο τζίρος για το χρονικό διάστημα του Ιουνίου και πριν την έναρξη των θερινών εκπτώσεων του τρέχοντος έτους, είχε ήδη μειωθεί κατά -5% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2014. Η δε απώλεια των 305,4 εκ. ευρώ από το λιανεμπόριο, στο διάστημα των πρώτων δέκα ημερών του Ιουλίου, αντισταθμίστηκε μερικώς μόνο από την αύξηση της ζήτησης για τρόφιμα και καύσιμα, επηρεάζοντας επί τα χείρω την ψυχολογία καταναλωτών και επιτηδευματιών.

Παράλληλα, οι παρατηρούμενες στρεβλώσεις στην καθημερινή λειτουργία χιλιάδων επιχειρήσεων έχουν άμεση επίδραση στην προσπάθεια επιβίωσής τους, διογκώνοντας με αυτόν τον τρόπο τις τάσεις συγκέντρωσης της αγοράς και εξόντωσης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Αξιοσημείωτο, βέβαια είναι, ότι με τον φόβο του κουρέματος των καταθέσεων, προέκυψαν για μικρό χρονικό διάστημα κάποιες αυξήσεις στη ζήτηση διαρκών καταναλωτικών αγαθών και ειδών πολυτελείας, μεγάλης αξίας, οι οποίες όμως δεν κατάφεραν να αναστρέψουν το δυσχερές οικονομικό κλίμα. Τις επόμενες εβδομάδες που ακολούθησαν, η αγορά παρέμεινε αρκετά αμήχανη και παγωμένη, αφού η προσδοκία της άρσης ή αισθητής χαλάρωσης των capital controls ματαιώθηκε. Μπορεί κανείς να διαπιστώσει ότι οι καταναλωτές από τα τέλη Ιουλίου και μετά, προσαρμόστηκαν εν μέρει στις νέες συνθήκες του πλαστικού χρήματος, αλλά οι δυσχέρειες στις εισαγωγές, δημιούργησαν μεγάλο πρόβλημα στις επιχειρήσεις και κατ' επέκταση στην προσφορά αγαθών.

Αναφορικά με το λιανικό εμπόριο, είναι απόλυτα σαφές, ότι λόγω έκτακτων καταστάσεων, η εκπτωτική περίοδος δεν θα μπορούσε να είχε τα αναμενόμενα αποτελέσματα για τους εμπόρους, ούτε βεβαίως βοήθησε τους καταναλωτές στις αγοραστικές τους καλοκαιρινές συνήθειες. Ενδεικτικό είναι ότι για πρώτη φορά στην έρευνα που πραγματοποιεί το ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ σε επιχειρήσεις για τις θερινές εκπτώσεις, η περίοδος με τις μεγαλύτερες πωλήσεις είναι το πρώτο δεκαπενθήμερο του Αυγούστου, ενώ παραδοσιακά ήταν το πρώτο δεκαήμερο των εκπτώσεων δηλαδή μεταξύ 15/7 και τέλος Ιουλίου. Η παραπάνω αλλαγή είναι απολύτως συμβατή με τις γενικότερες εξελίξεις στην ελληνική οικονομία και την εύλογη καθυστέρηση της προσαρμογής των καταναλωτών σε κλειστές τράπεζες και τα όρια των capital controls.

Επιπλέον, σε σύγκριση με προηγούμενα έτη, και από την έρευνα αποδεικνύεται η στροφή του αγοραστικού κοινού στη χρήση πιστωτικών και χρεωστικών καρτών στις θερινές εκπτώσεις του 2015 από πέρυσι, αφού τα ποσοστά χρήσης 32-36%, επιβεβαιώνουν ότι η χρήση των πιστωτικών καρτών, δεκαπλασιάστηκε.

Τα στοιχεία της έρευνας του ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ για την εμπορική κίνηση της καλοκαιρινής περιόδου το 2015, καταλήγουν στα παρακάτω βασικά αποτελέσματα:

  • Οι τζίροι των μηνών Ιουνίου, Ιουλίου και Αυγούστου, δεν έχουν δημοσιευτεί ακόμη από την ΕΛ.ΣΤΑΤ., αλλά αποτελούν προϊόν εκτίμησης και με μεσοσταθμική μείωση -5% σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες του 2014, δείχνουν μια minimum μείωση 1,33 δις ευρώ στον καλοκαιρινό τζίρο του 2015.
  • Ο συνολικός τζίρος του λιανικού εμπορίου από τα επίπεδα των 10,58 δις ευρώ το καλοκαίρι του 2014 εκτιμάται ότι δεν θα ξεπεράσει το 2015 τα 9,25 δις ευρώ (μείωση -12,7%).
  • Κατά τη διάρκεια τωνCAPITAL Controls και ιδιαίτερα για τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο του 2015, έχουν γίνει εκτιμήσεις απώλειας 520 εκ. ευρώ (-14,9%) τον Ιούλιο και 620 εκ. ευρώ (-17,3%) τον Αύγουστο στην κατανάλωση.
  • Η αναλυτική εξέλιξη του καλοκαιρινού τζίρου στο λιανικό εμπόριο δείχνει το 2015 κατανάλωση 7,05 δις ευρώ σε τρόφιμα και καύσιμα (6,51 δις το 2014), ενώ μόνο 2,24 δις ευρώ στους λοιπούς υποκλάδους της εμπορικής δραστηριότητας από τα 4,08 δις το 2014.
  • Τον Ιούλιο του 2015 η ζήτηση για τρόφιμα και καύσιμα ήταν αυξημένη κατά περίπου +25% σε σχέση με τις προσδοκίες της αγοράς, ενώ αντίθετα οι λοιποί κλάδοι του Λιανεμπορίου κατέγραψαν κατακόρυφη πτώση του κύκλου εργασιών τους κατά περίπου -75%.
  • Τον Αύγουστο του 2015 η κατάσταση εξομαλύνθηκε έως έναν βαθμό, καθώς η ζήτηση για τρόφιμα και καύσιμα παρουσίασε άνοδο κατά +5% σε σύγκριση με την προσδοκώμενη αγοραστική δαπάνη, με τους λοιπούς κλάδους του Λιανεμπορίου να εμφανίζουν μία συρρίκνωση του τζίρου τους κατά περίπου -45%.
  • Οι μεσοσταθμικές μεταβολές στο σύνολο του τριμήνου, το καλοκαίρι του 2015 δείχνουν αύξηση 540 εκ. ευρώ (+8,3%) σε τρόφιμα και καύσιμα και μεγάλη μείωση 1,84 δις ευρώ (-45,1%) στους υπόλοιπους κλάδους της εμπορικής δραστηριότητας.
  • Ιδιαίτερα για την ομάδα της ένδυσης και της υπόδησης οι επιπτώσεις ήταν ακόμη πιο επώδυνες, αφού η εκτίμηση για την πτώση του κύκλου εργασιών τον Ιούλιο ανήλθε στο -80% και τον Αύγουστο στο -60%.
  • Η θερινή εκπτωτική περίοδος για 8 στις 10 εμπορικές επιχειρήσεις κινήθηκε σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα από την αντίστοιχη περυσινή, με τη μείωση να ξεπερνά μεσοσταθμικά το -30%, ιδιαίτερα στα μεγάλα αστικά κέντρα. 
  • Το λιανικό εμπόριο δύσκολα θα αντέξει άλλες απώλειες, ενώ θεωρείται αδύνατο να μπορέσει να αναπληρώσει μέρος της ζημίας, μέχρι το τέλος του έτους, μετά από την πιο δύσκολη θερινή περίοδο των τελευταίων ετών.


Δήλωση προέδρου ΕΣΕΕ κ. Βασίλη Κορκίδη: 
«...Οι φετινές θερινές εκπτώσεις πέρασαν εντελώς απαρατήρητες, λόγω ειδικών συνθηκών, ασυνήθιστων καταστάσεων και πρωτόγνωρων γεγονότων που συνέβησαν ταυτόχρονα κατά τη διάρκεια του διμήνου Ιουλίου-Αυγούστου. Ως εκ τούτου, οποιαδήποτε σύγκριση με προηγούμενες χρονιές, επίσης εντός κρίσης, είναι μόνο για ιστορικούς και στατιστικούς λόγους, αφού για πρώτη φορά είχαμε περίοδο τακτικών εκπτώσεων με κλειστές τράπεζες,CAPITAL controls, δημοψήφισμα, νέο μνημόνιο και πρόωρες εκλογές. Οι καλοκαιρινές εκπτώσεις του 2015 έπεσαν θύμα ενός οικονομικού και πολιτικού "Αρμαγεδώνα" με τραγικά αποτελέσματα για το σύνολο του ελληνικού εμπορίου...»

Νέα χαλάρωση των Capital Controls



Στα 30,8 εκατ. ευρώ αύξησε η Επιτροπή Έγκρισης Τραπεζικών Συναλλαγών το ποσό συναλλαγών που μπορούν να εγκρίνουν σε ημερήσια βάση οι ειδικές υποεπιτροπές των τραπεζών. Η σχετική απόφαση ελήφθη, προκειμένου να υπάρξει επιτάχυνση και διευκόλυνση των σχετικών διαδικασιών, καθώς έχει διαπιστωθεί πως πολλά αιτήματα επιχειρήσεων εγκρίνονται με καθυστέρηση ακόμη και δύο εβδομάδων από τις τράπεζες.

Με την απόφαση του αναπληρωτή προέδρου της Επιτροπής Έγκρισης Τραπεζικών Συναλλαγών και γενικού διευθυντή του υπουργείου Οικονομικών Γιώργου Μανωλά, η κατανομή των 30,8 εκατ. ευρώ στις τράπεζες γίνεται ως εξής:



Όνομα Πιστωτικού Ιδρύματος
Ημερήσιο όριο ποσού ευρώ
ΕΘΝΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ Α.Ε.
7.000.000,00
7.000.000,00
ATTICA BANK, ΑΝΩΝΥΜΗ ΤΡΑΠΕΖΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ
630.000,00
7.000.000,00
ΤΡΑΠΕΖΑ EUROBANK ERGASIAS Α.Ε.
7.000.000,00
ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ ΕΛΛΑΔΟΣ Α.Ε.
84.000,00
AEGEAN BALTIC BANK Α.Τ.Ε.
84.000,00
ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΤΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ ΧΑΝΙΩΝ ΣΥΝΠ.Ε.
140.000,00
ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΤΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ ΗΠΕΙΡΟΥ ΣΥΝ.ΠΕ.
84.000,00
ΠΑΓΚΡΗΤΙΑ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΤΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ ΣΥΝ.ΠΕ.
280.000,00
ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΤΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ Ν. ΕΒΡΟΥ ΣΥΝ.Π.Ε.
84.000,00
ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΤΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ ΣΥΝ.Π.Ε.
84.000,00
ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΤΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ ΣΥΝ.Π.Ε.
84.000,00
ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΤΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ ΣΥΝ.Π.Ε.
84.000,00
ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΤΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ ΠΙΕΡΙΑΣ − ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΠΙΣΤΗ ΣΥΝ.Π.Ε.
84.000,00
ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΤΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ ΔΡΑΜΑΣ ΣΥΝ.Π.Ε.
84.000,00
ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΤΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ ΣΕΡΡΩΝ ΣΥΝ.Π.Ε.
84.000,00
THE ROYAL BANK OF SCOTLAND PLC
168.000,00
HSBC BANK PLC
322.000,00
UNICREDIT BANK A.G.
168.000,00
CITIBANK INTERNATIONAL LIMITED
168.000,00
BANK OF AMERICA N.A.
28.000,00
KEDR OPEN JOINT−STOCK COMPANY COMMERCIAL BANK
28.000,00
T.C. ZIRAAT BANKASI A.S.
28.000,00
ΣΥΝΟΛΟ
38.000.000,00
πηγή: ΕΣΕΕ

Παρασκευή 28 Αυγούστου 2015

Δράση της Υπηρεσίας Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος και της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας για ασφαλείς συναλλαγές στο ηλεκτρονικό εμπόριο



«Γίνε Γατόνι στο Ηλεκτρονικό Εμπόριο»
Πραγματοποιήθηκε στις 26 Αυγούστου στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη Συνέντευξη Τύπου στην οποία παρέστησαν ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη κ. Γιάννης Πανούσης, ο Αρχηγός της Ελληνικής Αστυνομίας Αντιστράτηγος κ. Δημήτριος Τσακνάκης, ο Διευθυντής της Διεύθυνσης Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος της Ελληνικής Αστυνομίας Υποστράτηγος κ. Μανώλης Σφακιανάκης, ο Γενικός Γραμματέας Δημόσιας Τάξης κ. Δημήτριος Αναγνωστάκης και ο Πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας κ. Βασίλης Κορκίδης. Αντικείμενο της Συνέντευξης Τύπου ήταν η Καμπάνια «FeeLSAFE» που διοργανώνουν από κοινού Υπουργείο και ΕΣΕΕ και η οποία αφορά στην ευαισθητοποίηση εμπόρων και καταναλωτών γύρω από τους κινδύνους που αντιμετωπίζει το ηλεκτρονικό εμπόριο.Η έναρξη της καμπάνιας θα δοθεί στη ΔΕΘ στο ειδικά διαμορφωμένο περίπτερο της Ελληνικής Αστυνομίας όπου θα ενημερώνονται καταναλωτές και επιχειρηματίες για την ηλεκτρονική εφαρμογή FeelSAFE. Ο κ. Πανούσης ευχαρίστησε τη Δ/νση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος και συνεχάρη τους εμπλεκόμενους για την πρωτότυπη και χρήσιμη καμπάνια που προωθούν. Ο κ. Σφακιανάκης αναφέρθηκε στο τρίπτυχο της πάταξης του ηλεκτρονικού εγκλήματος - ασφαλέστερη συναλλαγή, εξάλειψη κινδύνου, πάταξη φοροδιαφυγής – και διαβεβαίωσε για την επιχειρησιακή ετοιμότητα της Διεύθυνσης για την αντιμετώπιση των οποιωνδήποτε απειλών.

Ο κ. Κορκίδης, από τη δική του πλευρά, στην εισήγησή του έδωσε έμφαση στην περιγραφή της τρέχουσας κατάστασης της ψηφιακής οικονομίας στην ελληνική αγορά, επισημαίνοντας τους λόγους για τους οποίους η καμπάνια «FeeLSAFE» είναι καθοριστική για την ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση επιχειρηματιών και καταναλωτών. Πολύ πιο συγκεκριμένα ο Πρόεδρος της ΕΣΕΕ, αναφερόμενος στα δεδομένα της ψηφιακής οικονομίας σε ευρωπαϊκό επίπεδο, έδωσε κάποια εύγλωττα στοιχεία τα οποία (επισυνάπτονται). Επιπλέον ενημέρωσε ότι η ΕΣΕΕ θα αναλάβει δράση για επόμενες ενέργειες προς όφελος των μικρομεσαίων επιχειρήσεων με τη χρήση τεχνολογιών αναφορικά με SMEs clouding (υπολογιστικό νέφος).

Ο κ. Κορκίδης προέβη στην ακόλουθη δήλωση:

«…Οι εξελίξεις του τελευταίου διμήνου ανέδειξαν την ανάγκη περαιτέρω διάδοσης της χρήσης πιστωτικών καρτών και ηλεκτρονικών συναλλαγών. Τα στοιχεία που παρουσιάσαμε δείχνουν ότι η διασφάλιση ασφαλών ηλεκτρονικών συναλλαγών θα πρέπει να είναι βασική προτεραιότητα λόγω της επέκτασης των ηλεκτρονικών συναλλαγών και του ηλεκτρονικού εμπορίου και θα πρέπει να προχωρήσει άμεσα η συστηματική ενημέρωση επιχειρηματιών και καταναλωτών. Θέλω να ευχαριστήσω τον κ. Σφακιανάκη για την καλή διάθεση και τη συνεργασία, αλλά και για τα πολλά που έχουμε μάθει για τους κινδύνους που αντιμετωπίζει το ηλεκτρονικό εμπόριο το τελευταίο διάστημα. Θέλω να ξεκαθαρίσω ότι η ανάπτυξη της «ψηφιακής οικονομίας» θα πρέπει να αποβεί προς όφελος της «πραγματικής» και όχι της «εικονικής» οικονομίας. Τα νέα ψηφιακά μέσα είναι ένα εργαλείο με το οποίο κάθε επιχειρηματίας πρέπει να είναι εξοικειωμένος. Είναι σαφές, ωστόσο, ότι η ευρηματικότητα του χρήστη ενός μέσου είναι που το καθιστά αποτελεσματικό και εν προκειμένω του εμπόρου σε σχέση με το εργαλείο του ηλεκτρονικού εμπορίου…»



Πέμπτη 27 Αυγούστου 2015

Παράταση φορολογικών δηλώσεων για νομικά πρόσωπα και έντυπο Ε9



Για τη διευκόλυνση των πολιτών υπεγράφη απόφαση με την οποία παρατείνεται η προθεσμία υποβολής δηλώσεων ακίνητης περιουσίας μέχρι τις 4.9.2015.
Επίσης, παρατείνεται η προθεσμία υποβολής δηλώσεων νομικών προσώπων και οντοτήτων μέχρι τις 30.08.2015.

Όσο αφορά την υποβολή δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων, για το χρονικό διάστημα από 31.08.2015 μέχρι 4.9.2015 για τα νομικά πρόσωπα και από 01.09.2015 μέχρι 4.9.2015 για τα φυσικά πρόσωπα, αποφασίστηκε η μη επιβολή των αυτοτελών προστίμων του άρθρου 54 του ν.4174/13. Να σημειωθεί ότι εξακολουθεί να επιβάλλεται ο τόκος εκπρόθεσμης καταβολής 0,73% του άρθρου 53 του ίδιου νόμου.

Υπενθυμίζεται ότι η ημερομηνία καταβολής της πρώτης δόσης του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων (έχει υποβληθεί έως σήμερα το 92% των δηλώσεων) παραμένει η 31.08.2015, ημέρα Δευτέρα.

Με τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν με τις φορολογικές δηλώσεις, ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών έχει δηλώσει:

"Η προθεσμία υποβολής φορολογικών δηλώσεων για τα φυσικά πρόσωπα έχει παραταθεί μέχρι και την Κυριακή 30.8.15. Η πρώτη δόση θα είναι την Δευτέρα 31.8.15.

Το TAXIS NET εμφάνισε σοβαρότατα προβλήματα λειτουργίας την Τετάρτη 19.8 και την Πέμπτη 20.8, τα οποία προβληματίζουν έντονα και ως προς την χρονική σύμπτωση με την ανακοίνωση του Υπουργείου μια μέρα πριν (για τις φορολογικές δηλώσεις) αλλά και ως προς την δυνατότητά του να ολοκληρώσει αξιόπιστα και εμπρόθεσμα την παραλαβή των φορολογικών δηλώσεων το επόμενο διάστημα .Με δεδομένο το σεβασμό και τη συμπαράσταση στα στελέχη που αγωνίζονται πέρα από ωράριο και πενθήμερο για την μηχανογραφική στήριξη του Υπουργείου, είμαι αναγκασμένος να διερευνήσω, αν τα προβλήματα που εμφανίστηκαν ήταν τεχνικά ή άλλης φύσης. Στην κατεύθυνση αυτή έχω ζητήσει από χτες σχετικές εισηγήσεις από την ΓΓΔΕ και την ΓΓΠΣ.

4. Αντιμετωπίζουμε τα προβλήματα των πολιτών, των επιχειρήσεων και των λογιστών με ρεαλισμό και φυσικά με κοινωνική ευαισθησία. Προσπαθούμε να κινηθούμε στα περιορισμένα οικονομικά και πολιτικά πλαίσια της περιόδου. Αντιλαμβανόμαστε πλήρως τα προβλήματα που έχει δημιουργήσει διαχρονικά η φορολογική πολιτική και η αναντιστοιχία της, με τη συνταγματική επιταγή για φορολογική Δικαιοσύνη. Στο σύντομο διάστημα της θητείας μου (από τις 20.7.15) προσπάθησα με κάθε δυνατότητα που υπήρχε, να ανταποκριθώ στα συγκεκριμένα προβλήματα του Υπουργείου, με ασφυκτικά πλαίσια χρόνου, μηχανισμών και αρμοδιοτήτων."


https://oenet.gr

Χαρτογράφηση των σημαντικότερων μέτρων του τρίτου Μνημονίου



Αγαπητές/οί συνάδελφοι,

Δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως το τρίτο μνημόνιο και ο εφαρμοστικός νόμος 4336/2015 (ΦΕΚ 94Α) του νέου δανειστικού προγράμματος, ο οποίος προβλέπει σημαντικές νομοθετικές μεταβολές σε καίριου τομείς τόσο της λειτουργίας της αγοράς όσο και της κοινωνικής ζωής εν γένει.

Με βάση τα μέτρα, η ΕΣΕΕ επιχειρεί μία πρώτη καταγραφή τους, με έμφαση σε αυτά που αφορούν στην αγορά, ενώ τις επόμενες ημέρες θα είμαστε σε θέση να προχωρήσουμε σε ασφαλείς εκτιμήσεις για το κόστος και τα αποτελέσματά τους. Ειδικότερα: 

Φορολογικά 
• Εφαρμόζονται διαδικασίες εξπρές για αποτελεσματικότερες και γρηγορότερες κατασχέσεις τραπεζικών υπολοίπων σε όσους χρωστούν στο δημόσιο. Η εφορία θα μπορεί να κάνει γρήγορο προέλεγχο για τον εντοπισμό των τραπεζικών υπολοίπων του οφειλέτη και να εκδίδει στοχευμένα κατασχετήρια. Επίσης, αν υπάρξει εμφάνιση κάποιου ποσού μετά την έκδοση του κατασχετηρίου τότε αυτό θα κατάσχεται αμέσως. Παράλληλα, μειώνονται όλα τα όρια για τις κατασχέσεις στα 1.000 ευρώ και το ποσό άνω του νέου ορίου θα κατάσχεται όλο. Σε ότι αφορά μισθούς, συντάξεις και ασφαλιστικά βοηθήματα, το ακατάσχετο όριο μειώνεται από τα 1.500 στα 1.000 ευρώ (καθαρό ποσό αφού αφαιρεθούν οι εισφορές). Ειδικά για περιπτώσεις πολιτών που δοκιμάζονται οικονομικά θα μπορεί να κατασχεθεί το 50% για το τμήμα του μισθού ή της σύνταξης μεταξύ των 1.000 και 1.500 ευρώ (δηλαδή 250 ευρώ). Μειώνεται από τα 1.500 στα 1.250 ευρώ το ακατάσχετο ποσό από έναν τραπεζικό λογαριασμό για κάθε φορολογούμενο. 

• Ορίζεται ότι ο φόρος εισοδήματος του φετινού εκκαθαριστικού για τις επιχειρήσεις θα πληρωθεί σε 5 δόσεις με την πρώτη τον Αύγουστο και τη τελευταία έως τέλος Δεκεμβρίου. Η προκαταβολή φόρου για μικρομεσαίες επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες αυξάνεται για το φορολογικό έτος 2015 από 55% σε 75% και από το 2016 στο 100%, ενώ για το 2016 θα επανασχεδιαστεί η εισφορά αλληλεγγύης με την ενσωμάτωση της στις κλίμακες φορολογίας. 

• Καταργείται η έκπτωση 2% για εφάπαξ εξόφληση και κάθε απαλλαγή εξαίρεσης για διάφορες κατηγορίες επιχειρήσεων, όπως η έκπτωση επισφαλών απαιτήσεων έως 1,5% επί των πωλήσεων πρακτορείων του ΟΠΑΠ. 

• Καταργείται ο «προληπτικός φόρος» του 26% και η διάταξη η οποία δεν επέτρεπε, υπό προϋποθέσεις, τριγωνικές συναλλαγές μέσω χωρών, με προνομιακό φορολογικό καθεστώς. 

• Αυξάνεται από το φετινό εκκαθαριστικό η προκαταβολή φόρου των αγροτών από το 27,5% στο 55% (φορολογικό έτος 2014), ενώ από το 2016 οι αγρότες θα φορολογούνται με συντελεστή 20% και από το 2017 με συντελεστή 26%. 

• Αυξάνεται ο ειδικός φόρος κατανάλωσης του αγροτικού πετρελαίου από τον προσεχή Οκτώβριο, από τα 66 στα 200 ευρώ το χιλιόλιτρο, ενώ από την 1η Οκτωβρίου 2016 εξισώνεται με το πετρέλαιο κίνησης στα 330 ευρώ το χιλιόλιτρο.

 • Αυξάνεται από το 3% σε πάνω από 5% (παρεμβατικό επιτόκιο ΕΚΤ συν 5 μονάδες) το επιτόκιο της ρύθμισης των 100 δόσεων με τη ρητή δέσμευση ότι δεν θα υπάρξουν άλλες ρυθμίσεις για φορολογικές οφειλές. Δίνεται η δυνατότητα στην φορολογική διοίκηση να θεσπίσει κριτήρια για τη μείωση του αριθμού των δόσεων για όσους φορολογούμενους έχουν την οικονομική δυνατότητα να αποπληρώσουν νωρίτερα οφειλές οι οποίες έχουν ενταχθεί στη ρύθμιση των 100 δόσεων, ενώ θα χάνουν τη ρύθμιση όσοι δεν θα έχουν ξοφλήσει ή ρυθμίσει νέες ληξιπρόθεσμες οφειλές εντός τριών μηνών. 

• Καταργούνται όλοι οι φόροι υπέρ τρίτων που είναι συνδεδεμένοι με τη χρηματοδότηση των ασφαλιστικών ταμείων σταδιακά από το τέλος Οκτωβρίου και θεσπίζεται φόρος στις τηλεοπτικές διαφημίσεις. 

• Αυξάνεται από το 2016 στο 15% από το 11% η φορολογία των εισοδημάτων από ενοίκια κάτω των 12.000 ευρώ και στο 35% από 33% για μεγαλύτερα των 12.000 ευρώ. 

• Επεκτείνεται η φορολογία 30% επί των ακαθορίστων εσόδων από τυχερά παιχνίδια και στις συσκευές VLT που προβλέπεται να εγκατασταθούν το δεύτερο εξάμηνο του 2015 και το 2016. 

• Σε ότι αφορά το καθεστώς ΦΠΑ στα νησιά, οι εκπτώσεις καταργούνται μέχρι το τέλος του 2016 και ξεκαθαρίζεται νομοτεχνικά ότι από την 1-1- 2017 δεν θα ισχύουν μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ σε κανένα νησί. 

• Επιβάλλεται συντελεστής 23% ΦΠΑ σε όλα τα ιδιωτικά σχολεία που δεν αποτελούν μη κερδοσκοπικά ιδρύματα, ως ισοδύναμο μέτρο, ώστε να επιστρέψει το βόειο κρέας στο 13%. 

• Ο φετινός ΕΝΦΙΑ θα πληρωθεί σε 5 δόσεις, από τον Οκτώβριο έως τον Φεβρουάριο, ενώ διατηρείται η έκπτωση 20% για τα κενά και τα ξενοίκιαστα ακίνητα κατά τη διάρκεια του 2014. Οι πιθανές αλλαγές στις αντικειμενικές τιμές ακινήτων το 2016 δεν επιτρέπεται να επηρεάσουν τον εισπρακτικό στόχο των 2,65 δις ευρώ. Παράλληλα, καταργείται η έκπτωση του ΕΝΦΙΑ που ίσχυε για τα τουριστικά καταλύματα και τα μικρά ξενοδοχεία. 

• Επιβάλλεται αύξηση κατά 4% ετησίως για την πενταετία 2016 έως 2020 του φόρου χωρητικότητας των πλοίων καθώς και της εισφοράς των πλοίων ελληνικών συμφερόντων υπό ξένη σημαία τα οποία είναι ασφαλιστικά συμβεβλημένα στο ΝΑΤ. Επίσης, παρατείνεται και για την τετραετία 2016 - 2019 η εισφορά που επιβλήθηκε το 2013 σε ναυτιλιακές εταιρείες επί του εισαγόμενου συναλλάγματος. Τέλος θα υπόκεινται σε φόρο χωρητικότητας τα πλοία με σημαία ευρωπαϊκής ένωσης και ευρωπαϊκού οικονομικού χώρου σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου 27/1975. 

• Επέρχονται παρεμβάσεις στον φορολογικό μηχανισμό με ενίσχυση προσωπικού για την καλύτερη καταπολέμηση της φοροδιαφυγής. Μεταφέρονται υπηρεσίες και προσωπικό ελέγχων στο ΣΔΟΕ, ενώ αναδιαρθρώνεται και ο φορολογικός κώδικας. 

Πτωχευτική διαδικασία
Οι βασικές τροποποιήσεις περιλαμβάνουν τη διαδικασία αναγγελίας και επαλήθευσης απαιτήσεων, τις προϋποθέσεις υπαγωγής στη διαδικασία εξυγίανσης, τους όρους της ειδικής εκκαθάρισης καθώς και την αντιστοίχιση των γενικών προνομίων και της συρροής προνομίων στον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας. Ιδιαίτερο βάρος δίνεται στη λεγόμενη «διαδικασία εξυγίανσης» των επιχειρήσεων προκειμένου να διευκολυνθεί η διάσωση βιώσιμων επιχειρήσεων αλλά και να επιταχυνθούν οι διαδικασίες ξεκαθαρίσματος της αγοράς. 

• Ανοίγει η διαδικασία συναλλαγής του άρθρου 99 παρ. 1 ν. 3588/2007. Πλέον θα μπορούν να ενταχθούν όχι μόνο οφειλέτες που βρίσκονται σε κατάσταση παρούσας ή επαπειλούμενης αδυναμίας πληρωμών, αλλά και εκείνες οι επιχειρήσεις που απλώς αντιμετωπίζουν πιθανότητα αφερεγγυότητας η οποία θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί με την υπαγωγή τους στις διατάξεις του νόμου. Πρακτικά δηλαδή, υγιείς επιχειρήσεις οι οποίες δεν αντιμετωπίζουν σήμερα πρόβλημα αλλά ενδέχεται να αντιμετωπίσουν στο μέλλον, θα μπορούν να υποβάλουν αίτηση για την υπαγωγή τους σε διαδικασία εξυγίανσης. Επιπλέον μια εταιρεία θα μπορεί να υποβάλει εκ νέου αίτημα υπαγωγής στη διαδικασία εξυγίανσης μετά από 3 χρόνια αντί για 5 που προβλεπόταν μέχρι σήμερα. 

• Η επικύρωση της συμφωνίας εξυγίανσης μεταξύ πιστωτών και οφειλετών δεν θα απαιτεί πλέον ούτε τη γνώμη εμπειρογνώμονα ως προς τη συνδρομή 3 του κριτηρίου βιωσιμότητας, ούτε και τη σχετική πιθανολόγηση του δικαστηρίου, παρά μόνο των πιστωτών, ώστε να διευκολυνθεί η διαδικασία. 

• Ρυθμίσεις διευκόλυνσης προβλέπονται και για τη διαδικασία ειδικής εκκαθάρισης σε λειτουργία που προβλέπεται στο άρθρο 106 ια. Το πεδίο εφαρμογής του διευρύνεται ώστε να καλύπτει κάθε οφειλέτη νομικό πρόσωπο που πληροί τα κριτήρια του άρθρου 3 του Πτωχευτικού Κώδικα (μόνιμη παύση πληρωμών). Το αίτημα υποβάλλεται από τον οφειλέτη ή πιστωτές οι οποίοι εκπροσωπούν τουλάχιστον το 20% των συνολικών απαιτήσεων. Η συζήτηση ορίζεται εντός 20 ημερών από την αίτηση και η δικαστική απόφαση εκδίδεται εντός μηνός. Επίσης καταργείται η προϋπόθεση να υπάρχει αξιόχρεος επενδυτής που να ενδιαφέρεται για την αγορά του ενεργητικού της επιχείρησης, ενώ προβλέπεται μεταξύ άλλων ο διορισμός εκκαθαριστή κατά τα πρότυπα της ειδικής διαχείρισης του ν. 4307/2014. 

• Από 1-1-2016, οι προβλεπόμενες στον πτωχευτικό κώδικα αρμοδιότητες του συνδίκου, του μεσολαβητή, του ειδικού εντολοδόχου και του ειδικού εκκαθαριστή ασκούνται από φυσικό πρόσωπο ή εταιρεία, το οποίο έπειτα από καταχώρηση σε επαγγελματικό μητρώο, έχει δικαίωμα να ασκεί το επάγγελμα του Συμβούλου Αφερεγγυότητας. 

• Η προθεσμία της αναγγελίας των απαιτήσεων των πιστωτών μειώνεται από 3 σε 1 μήνα από τη δημοσίευση της απόφασης πτώχευσης, προκειμένου να επιταχυνθεί η διαδικασία. 

• Η περίοδος απαλλαγής από χρέη φυσικών προσώπων μειώνεται από 10 σε 3 χρόνια. Με την εισαγωγή της διάταξης αυτής, οι αρνητικές συνέπειες της πτώχευσης μειώνονται σημαντικά και επιχειρηματίες, που επιθυμούν να επανενταχθούν στην αγορά, έχουν τη δυνατότητα για ένα νέο ξεκίνημα.

 Άνοιγμα αγορών και επαγγελμάτων 
• Καταργείται η διάκριση μεταξύ αρτοποιείων και πρατηρίων πώλησης άρτου. Πλέον επιτρέπεται και στα πρατήρια άρτου που έχουν τις απαραίτητες εγκαταστάσεις για ψήσιμο ψωμιού από έτοιμα προϊόντα ζύμης και φέρουν τις ανάλογες προϋποθέσεις, να κάνουν χρήση της ονομασίας «αρτοποιείο». Σε ότι αφορά τα σημεία πώλησης, ψωμί θα μπορούν να διαθέτουν όλα τα καταστήματα τροφίμων και ποτών. Ωστόσο, θα δίνεται η δυνατότητα στους παραδοσιακούς φούρνους που ζυμώνουν το ψωμί να το επισημαίνουν με ειδικές πινακίδες. 

• Για το γάλα, η διάρκεια συντήρησης του θα καθορίζεται πλέον από τον παρασκευαστή και υπόκειται σε ελέγχους των αρμοδίων αρχών του υπουργείου Παραγωγικής Ανασυγκρότησης. Καταργείται η ρύθμιση που προέβλεπε ότι, η συντήρησή του διαρκεί μέχρι και 7 ημέρες. Παραμένει το γάλα ημέρας το οποίο θα πρέπει να συσκευάζεται σε τελική συσκευασία εντός 24 ωρών από την άμελξη χωρίς να έχει υποστεί διαδικασία θέρμισης ή άλλη επεξεργασία προ της παστερίωσης και η διάρκεια συντήρηση του δεν υπερβαίνει τις 2 ημέρες από την ημέρα παστερίωσης. 

• Απελευθερώνονται οι εκπτώσεις. Συλλογικές εκπτώσεις θα εξακολουθήσουν να πραγματοποιούνται τις καθορισμένες και γνωστές σε όλους ημερομηνίες τακτικών και ενδιάμεσων εκπτώσεων, αλλά πλέον το κάθε κατάστημα θα μπορεί ατομικά να πραγματοποιεί εκπτώσεις και εκτός των περιόδων αυτών. 

• Θα επιτρέπεται το άνοιγμα φαρμακείων και χωρίς πτυχίο φαρμακοποιού. Παράλληλα, προβλέπεται μείωση της τιμής των γενοσήμων φαρμάκων κατά 32,5%. 

• Καταργείται η απόδειξη πραγματοποίησης ακαθάριστων εσόδων ως προϋπόθεση για τη χορήγηση των αδειών κυκλοφορίας στον κλάδο των φορτηγών ιδιωτικής χρήσης.

• Μειώνονται οι αμοιβές των συμβολαιογράφων. Για ποσό αντικειμένου συναλλαγής έως 120.000 € η αμοιβή διαμορφώνεται από 1% σε 0,80%. 

• Αίρεται η απαγόρευση συστέγασης ποτοποιείου, αποσταγματοποιείου, οινοποιείου. 

Κόκκινα Δάνεια 
• Έως τα τέλη Αυγούστου 2015, η Τράπεζα της Ελλάδος θα εκδώσει όλες τις αναγκαίες διατάξεις για την εφαρμογή του Κώδικα Δεοντολογίας, κατόπιν βελτιώσεων σε συμφωνία με τους θεσμούς. 

• Θα επανενεργοποιηθεί το Κυβερνητικό Συμβούλιο Ιδιωτικού Χρέους και θα συσταθεί γραμματεία που θα το επικουρεί. 

• Έως τα τέλη Οκτωβρίου του 2015, με βάση την εμπειρογνωμοσύνη εξωτερικού συμβούλου, η Τράπεζα της Ελλάδος θα υποβάλει έκθεση για την κατηγοριοποίηση των μη εξυπηρετούμενων δανείων στους ισολογισμούς των τραπεζών, καθώς και αξιολόγηση της ικανότητας των τραπεζών να αντιμετωπίζουν κάθε κατηγορία μη εξυπηρετούμενων δανείων. 

• Θα ιδρυθεί Κέντρο Ενημέρωσης Οφειλετών, που θα παρέχει νομικές και οικονομικές συμβουλές σχετικά με οφειλές. 

• Μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου του 2015, η κυβέρνηση θα ενισχύσει το θεσμικό πλαίσιο για τη διευκόλυνση της τακτοποίησης των μη εξυπηρετούμενων δανείων, μεταξύ άλλων, με τη βελτίωση του νομικού πλαισίου για θέματα αφερεγγυότητας εταιρειών και νοικοκυριών, με την υιοθέτηση κατάλληλων νομικών μέσων για τη συγκρότηση εξειδικευμένων τμημάτων για υποθέσεις αφερεγγυότητας τόσο εταιρειών όσο και νοικοκυριών και το διορισμό και την κατάρτιση επαρκούς αριθμού πρόσθετων δικαστών και δικαστικών υπαλλήλων για υποθέσεις αφερεγγυότητας τόσο εταιρειών όσο και νοικοκυριών. 

• Θα δημιουργηθεί Υπηρεσία Πίστωσης και Πλούτου ως ανεξάρτητη αρχή, που θα προσδιορίζει τις δυνατότητες πληρωμής των δανειοδοτών για τη διευκόλυνση των τραπεζικών ιδρυμάτων και θα τροποποιηθεί ο νόμος για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό, ώστε να ενθαρρυνθούν οι οφειλέτες να 5 συμμετάσχουν, διασφαλίζοντας συγχρόνως ίση μεταχείριση μεταξύ των ιδιωτικών και των δημόσιων πιστωτών. 

• Έως τα τέλη Μαρτίου του 2016, η Τράπεζα της Ελλάδος θα αναθεωρήσει τον Κώδικα Δεοντολογίας με κατευθυντήριες γραμμές αναδιάρθρωσης χρεών για ομάδες δανειοληπτών (π.χ. ΜΜΕ), βάσει σαφών κριτηρίων κατηγοριοποίησης λιανικών χαρτοφυλακίων και με την εισαγωγή μηχανισμών ταχείας διεκπεραίωσης, περιλαμβανομένων τυποποιημένων εγγράφων αξιολόγησης, συμβάσεων αναδιάρθρωσης και λύσεων τακτοποίησης. 

Ασφαλιστικά Θέματα 
Έμμεσες και άμεσες περικοπές συντάξεων και παροχών, που ενδέχεται να ξεπερνούν τα 7 δισ. ευρώ για τους επόμενους 18 μήνες περιλαμβάνει το νέο Μνημόνιο. 

Αν και υπάρχουν μέτρα που δεν έχουν κοστολογηθεί και άλλα που δεν έχουν ακόμη διευκρινιστεί, το Μνημόνιο δεσμεύει την Κυβέρνηση για περικοπές 0,25% του ΑΕΠ για το 2015 και 1% για το 2016, ήτοι 2,25 δισ. ευρώ. Παράλληλα ξεκαθαρίζει ότι θα πρέπει να ληφθούν ισοδύναμα μέτρα για την εφαρμογή της απόφασης του ΣτΕ που έκρινε τις περικοπές στις συντάξεις αντισυνταγματικές, ήτοι επιπλέον μέτρα 2 έως 3 δις ευρώ, ενώ εάν η κυβέρνηση επιμείνει στη μη εφαρμογή της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος στις επικουρικές συντάξεις, θα πρέπει να λάβει και άλλα μέτρα, ύψους 1,4 δισ. ευρώ, που αντιστοιχεί στο έλλειμμα των επικουρικών ταμείων που θα δημιουργηθεί έως το τέλος του επόμενου έτους. Σε αυτό το πλαίσιο, οι περικοπές συντάξεων φαίνεται ότι αποτελούν μονόδρομο, ενώ αυξήσεις αναμένονται στις εισφορές, και μάλιστα σε μεγάλες κοινωνικές και επαγγελματικές ομάδες, όπως είναι οι ελεύθεροι επαγγελματίες – αυτοαπασχολούμενοι και οι αγρότες. Στον υπολογισμό των «εξοικονομήσεων» πρέπει να προστεθεί και η δέσμευση για περιορισμό των προνοιακών επιδομάτων – παροχών κατά 0,5% του ΑΕΠ, και μάλιστα ετησίως, καθώς και της κατάργησης του ΕΚΑΣ έως το 2019. 

Τα μέτρα που οδηγούν σε έμμεσες ή άμεσες περικοπές, είναι τα εξής: 

• Παρακράτηση 6% στις κύριες και επικουρικές συντάξεις το 2015 - 2016. 

• Σταδιακή κατάργηση των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων. • Διατήρηση των κατώτατων συντάξεων στα σημερινά επίπεδα μέχρι το 2021, σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα. 

• Εισαγωγή εισοδηματικών κριτηρίων για την καταβολή της κατώτατης σύνταξης, ακόμη και σε όσους συνταξιοδοτούνται μετά τις 30 Ιουνίου 2015 και έχουν συμπληρώσει τα 67 έτη. 

• Σταδιακή κατάργηση του ΕΚΑΣ για όλους τους συνταξιούχους έως τα τέλη Δεκεμβρίου του 2019, αρχίζοντας με το ανώτερο 20% των δικαιούχων τον Μάρτιο του 2016. 

• Εφαρμογή της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος ή εξεύρεση αμοιβαία αποδεκτών εναλλακτικών μέτρων στο συνταξιοδοτικό σύστημα. 

• Θεσμοθέτηση ισοδύναμων μέτρων για την εφαρμογή της δικαστικής απόφασης του ΣτΕ για τις συντάξεις. 

Βάσει του νέου συστήματος που έχει καθοριστεί από το 2010, κατά την πλήρη εφαρμογή του νόμου, το μέσο ποσοστό αναπλήρωσης δεν θα ξεπερνά το 50%. Η συμμετοχή του κράτους σταδιακά περιορίζεται στην καταβολή της βασικής σύνταξης που το 2010 εκτιμήθηκε ότι θα είναι στα 360 ευρώ. 

Παράλληλα, εντός του 2016 θα ολοκληρωθεί όχι μόνο η διοικητική – οργανωτική ενοποίηση όλων των Ταμείων σε ένα, υπό ενιαία δομή και λειτουργία, αλλά και η ουσιαστική ενοποίηση των όρων και προϋποθέσεων ασφάλισης και λήψης σύνταξης. Τα βήματα που θα οδηγήσουν σε ένα Ταμείο για όλους, με ενιαία δομή αλλά και κοινό κανονισμό για τις εισφορές και τις παροχές, είναι: 

• Υπαγωγή όλων των επικουρικών ταμείων στο υπερ-επικουρικό των μισθωτών ETEA από την 1η Σεπτεμβρίου 2015, εφαρμογή της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος (ή ισοδύναμα μέτρα) και χρηματοδότησή τους αποκλειστικά από εισφορές εργοδοτών - εργαζομένων από την 1η Ιανουαρίου 2015. 

• Καθιέρωση στενότερης σύνδεσης μεταξύ εισφορών και παροχών, ήτοι αναλογικότερο σύστημα, αλλαγές στον τρόπο υπολογισμού των εισφορών στους αυτοαπασχολούμενους, με βάση το πραγματικό εισόδημα και -εντός τριών ετών- κατάργηση της επιπλέον κρατικής χρηματοδότησης, με εναρμόνιση των κανόνων σχετικά με τις εισφορές σε όλα τα ταμεία, με βάση το ΙΚΑ. 

• Σταδιακή εναρμόνιση των κανόνων για τις συντάξεις του ΟΓΑ με αυτά που ισχύουν στα άλλα ταμεία. 

Μετά την ενοποίηση όλων των ταμείων (κύριων και επικουρικών) σε μία ενιαία οντότητα, θα επιδιωχθεί η ενοποίηση των αποθεματικών των ταμείων έως τον Δεκέμβριο του 2016. Η μεταρρύθμιση θα ολοκληρωθεί εντός του 2017, με την ενσωμάτωση της είσπραξης όλων των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης, μαζί με τους φόρους, από τη φορολογική διοίκηση (Δεκέμβριος 2017). 

Αυτές είναι οι κυριότερες διατάξεις του νέου μνημονίου που αφορούν λιγότερο ή περισσότερο στην εμπορική δραστηριότητα. Η ΕΣΕΕ θα συνεχίσει την αποτίμηση των μέτρων του μνημονίου και θα σας ενημερώνει για οποιαδήποτε νέα ευρήματα ή εξελίξεις.

Πιστωτικά όρια έγκρισης συναλλαγών εξωτερικού και νέες προϋποθέσεις στους περιορισμούς κίνησης κεφαλαίων


 

Αγαπητές/οί Συνάδελφοι, 

Δημοσιεύθηκε στις 14 τρέχοντος στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ 1705Β - επισυνάπτεται στη παρούσα) η νέα υπ’ αριθμ. 761/13-8-2015 Απόφαση της Επιτροπής Έγκρισης Τραπεζικών Συναλλαγών σχετικά με τα νέα όρια για τις συναλλαγές με το εξωτερικό. 

Με τη νέα απόφαση επιταχύνονται και διευκολύνονται οι σχετικές διαδικασίες και συγκεκριμένα: 

• Αυξάνεται το μηναίο εγκριτικό όριο από 5.000 ευρώ σε 10.000 ευρώ ανά πελάτη. • Καταργείται η διαφοροποίηση των εισαγωγικών επιχειρήσεων από τις λοιπές επιχειρήσεις. 

• Δίνεται η δυνατότητα υποβολής αιτημάτων ενέγγυων πιστώσεων, εγγυητικών επιστολών κλπ. 

• Τροποποιούνται σχετικώς τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για το αίτημα της έγκρισης συναλλαγής. 

Συγκεκριμένα :

Α) Το μηνιαίο εγκριτικό όριο της Ειδικής Υποεπιτροπής για συναλλαγές που υπερβαίνουν τις 10.000 ευρώ ανά πελάτη δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο από τη μέγιστη μηνιαία αξία των εισαγωγών και ενδοκοινοτικών αποκτήσεων, προσαυξημένη κατά 20%, σε σχέση με το προηγούμενο έτος, μέσω πιστωτικών ιδρυμάτων που λειτουργούν στην Ελλάδα. Τα δικαιολογητικά που υποβάλλονται απλοποιούνται και περιορίζονται πλέον και είναι τα εξής: 
• Τιμολόγια και παραστατικά της συναλλαγής. 
• Σχετική υπεύθυνη δήλωση του πελάτη για την συνδρομή των προϋποθέσεων και την μοναδικότητα της συναλλαγής. 

Β) Το ως άνω μέγιστο μηνιαίο όριο δεν ισχύει για συναλλαγές ύψους έως και 10.000 ημερησίως ανά πελάτη, υπό την προϋπόθεση ότι το σύνολο των εγκεκριμένων αυτών συναλλαγών ανά πιστωτικό ίδρυμα και ανά εργάσιμη ημέρα δεν υπερβαίνει το 1/5 του ημερήσιου εγκριτικού του ορίου. 

Γ) Τα αιτήματα που αφορούν νέες ενέγγυες πιστώσεις, νέες πιστώσεις σε αναμονή, νέες εγγυητικές επιστολές και νέες προθεσμιακές υποχρεώσεις από διακανονισμό αξιών προς είσπραξη που συνδέονται με εισαγωγές, υποβάλλονται για έγκριση στην Υποεπιτροπή της Τράπεζας ή στην κεντρική Επιτροπή, μέσω του πιστωτικού ιδρύματος, ανάλογα με το ύψος της συναλλαγής. Η έγκριση καλύπτει όλες τις παρεπόμενες με τη συναλλαγή πράξεις (τροποποίηση, εκτέλεση, πληρωμή) εφόσον δεν αυξάνεται το ύψος της συναλλαγής. 

Παράλληλα με τα ως άνω, δημοσιεύτηκε, επίσης, χθες στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ 1721Β – επισυνάπτεται στην παρούσα) η Υπουργική Απόφαση Γ.Δ.Ο.Π.0001133ΕΞ2015/Χ.Π. 252/17.8.2015, με την οποία επέρχονται 7 αλλαγές στην Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου των capital controls. 

Σύμφωνα με το περιεχόμενό της εν λόγω Απόφασης, επιτρέπεται η μεταφορά χρημάτων στο εξωτερικό μέχρι του ποσού των 500 ευρώ μηνιαίως, ενώ ειδικά για τις ανάγκες φοιτητών που σπουδάζουν στο εξωτερικό δίδεται -υπό προϋποθέσεις- δικαίωμα μεταφοράς χρημάτων που φτάνουν και στις 8.000 ευρώ, από 5.000 ευρώ που είναι σήμερα. 

Δίνει, επίσης, το δικαίωμα ανοίγματος νέου τραπεζικού λογαριασμού -χωρίς δικαίωμα ανάληψης- ειδικά για την αποπληρωμή υποχρεώσεων προς το Δημόσιο ή τα ασφαλιστικά ταμεία ή ακόμη και για την εξυπηρέτηση τραπεζικού δανείου.

Επίσης, παρέχεται η δυνατότητα μερικής ή πλήρους αποπληρωμής δανείου όχι μόνο με μετρητά ή με έμβασμα από το εξωτερικό, όπως συνέβαινε μέχρι τώρα, αλλά και με χρήματα τα οποία μπορούν να προέλθουν από την εκταμίευση άλλων δανείων. Τέλος, αμβλύνονται για τις Τράπεζες οι περιορισμοί της κίνησης κεφαλαίων και προστίθενται στις εξαιρέσεις τα χρηματικά ποσά που εισέρχονται από το εξωτερικό από διεθνείς οργανισμούς και φιλανθρωπικά ιδρύματα και πρόκειται να χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για ανθρωπιστικούς σκοπούς.

πηγή: ΕΣΕΕ

Προώθηση της Κάρτας Αλληλεγγύης



Αγαπητοί Συνάδελφοι,

Σ’ αυτή την κρίσιμη συγκυρία εμείς που συναπαρτίζουμε τον εμπορικό και επιχειρηματικό κόσμο της χώρας οφείλουμε να συμβάλουμε με όλες μας τις δυνάμεις στην ανακούφιση μερίδας συμπολιτών μας που διαβιούν σε συνθήκες ακραίας φτώχειας και υποφέρουν. Στο πλαίσιο αυτό σχεδιάστηκε η Κάρτα Αλληλεγγύης, μια πρωτοβουλία που εντάσσεται στο πλαίσιο του Προγράμματος Αντιμετώπισης της Ανθρωπιστικής Κρίσης (Ν.4320/2015), από το Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης με τη συνδρομή της Εθνικής Τράπεζας και απευθύνεται σε περίπου 150.000 δικαιούχους του επιδόματος σίτισης. Είναι ονομαστική, με λειτουργικότητα προπληρωμένης κάρτας και υποστηρίζει μόνο συναλλαγές άμεσης χρέωσης, χωρίς συνδρομή ή άλλες επιβαρύνσεις για τον κάτοχο. Οι πιστώσεις θα εκτελούνται αποκλειστικά από το Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης σε μηνιαία βάση και η Τράπεζα θα εισπράττει την προμήθεια που ορίζεται ίση με την υφιστάμενη προμήθεια που παρακρατά για την εκκαθάριση συναλλαγών χρεωστικών καρτών Εθνοcash Plus Maestro.

Η ΕΣΕΕ εξασφάλισε, για όσες επιχειρήσεις δεν διαθέτουν τερματικές συσκευές αποδοχής καρτών POS, τη δυνατότητα να αποκτήσουν με προνομιακούς όρους για να συμμετάσχουν στο δίκτυο επιχειρήσεων που αποδέχεται την Κάρτα Αλληλεγγύης, απολαμβάνοντας ταυτόχρονα όλα τα οφέλη ενός σύγχρονου και διαρκώς εξελισσόμενου ηλεκτρονικού συστήματος συναλλαγών (όπως αναλυτικά αναφέρεται στην επιστολή της Εθνικής Τράπεζας που επισυνάπτεται).

Στόχος μας είναι να μπορέσουμε να διασφαλίσουμε τη μέγιστη δυνατή εξυπηρέτηση από τα καταστήματα εμπορίας τροφίμων για τους συμπολίτες μας που σήμερα δεν έχουν καμία άλλη παροχή κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα και έχουν άμεση ανάγκη από την αγορά βασικών αγαθών. Η συμμετοχή σας σε αυτό το εγχείρημα είναι πολύτιμη, καθώς μπορεί να συμβολίσει την επαγρύπνηση που βρίσκονται οι μικρομεσαίοι της αγοράς για να ανταποκριθούν στις συνέπειες της κρίσης που βαραίνουν δυσανάλογα τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες της χώρας μας.


πηγή:ΕΣΕΕ

Με αφορμή την έγκριση της δανειακής σύμβασης μεταξύ Ελλάδας και ESM ο Πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Βασίλης Κορκίδης προέβη στην ακόλουθη δήλωση:

 

«Ο ΝΕΟΣ ΔΑΝΕΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΡΕΥΣΤΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ»

«…Το ελληνικό εμπόριο χαιρετίζει με ικανοποίηση την τελική έγκριση της δανειακής σύμβασης μεταξύ Ελλάδας και Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM), η οποία αναμένεται να δώσει μία πρώτη ανάσα στη χειμαζόμενη ελληνική αγορά. Το δάνειο, δυνητικά θα μπορεί να φτάσει τα 86 δισ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων και 25 δισ. ευρώ που θα χρησιμοποιηθούν για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών. Τα πρώτα 10 δισ. ευρώ που θα διατεθούν για να αντιμετωπιστούν οι επιπτώσεις των capital controls, ευελπιστώ ότι θα ενισχύσουν την εμπιστοσύνη στο τραπεζικό σύστημα και θα οδηγήσει σε μία σχετική αποκατάσταση ενός σχετικού αισθήματος ασφάλειας στους καταθέτες. Επιπλέον, το 1 δισ. ευρώ, από τα προκαταβεβλημένα 13 δισ. ευρώ της πρώτης δόσης, που θα αξιοποιηθεί για την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών 4,5 δις, του δημοσίου προς ιδιώτες, είναι βέβαιο ότι θα ανακουφίσει εν μέρει την ελληνική αγορά. Το επόμενο βήμα για την ελληνική κυβέρνηση είναι να διέλθει επιτυχώς την αξιολόγηση του Οκτωβρίου-Νοεμβρίου που θα ξεκλειδώσει το υπόλοιπο της πρώτης δόσης και το κυριότερο θα ανοίξει τη συζήτηση για την αναδιάρθρωση του χρέους. Ως εκ τούτου, είναι σαφές ότι αυτή η πρώτη εκταμίευση στηρίζει σωτήρια την ελληνική οικονομία.

Το ερώτημα ωστόσο για τους μικρομεσαίους της ελληνικής αγοράς παραμένει, πώς και πότε θα στηριχτεί με ρευστότητα η «πραγματική οικονομία». Είναι βέβαιο ότι χρειαζόμαστε άμεσα ένα σχέδιο ανάταξης της αγοράς, με σκοπό την επιβίωση των Μμε επιχειρήσεων, ενίσχυσης της απασχόλησης και αποκατάστασης ενός καλού επιχειρηματικού και καταναλωτικού κλίματος. Επιπρόσθετα, οι «αναβαθμίσεις» της ελληνικής οικονομίας από τους διεθνείς οίκους αξιολόγησης πρέπει να μεταφραστούν και σε «αναβαθμίσεις» της ελληνικής επιχειρηματικότητας σε διεθνές επίπεδο. Πρέπει, λοιπόν, να γίνει κατανοητό ότι ένας ακόμα κύκλος καχεκτικής σταθερότητας, θα οδηγήσει σε περαιτέρω ύφεση. Είναι επιβεβλημένη η επανεκκίνηση της οικονομίας και η προώθηση των αναγκαίων μεταρρυθμίσεων για να δούμε σταδιακά στο μέλλον την «απαγκίστρωσή» μας από το δανεισμό του νέου Μνημονίου…»

πηγή: ΕΣΕΕ

Δήλωση του Προέδρου της ΕΣΕΕ κ. Βασίλη Κορκίδη για την απόφαση του Πρωθυπουργού για παραίτηση της Κυβέρνησης και την έγκριση της δανειακής σύμβασης της Ελλάδας με τον ESM



Με αφορμή την απόφαση του Πρωθυπουργού για παραίτηση της Κυβέρνησης, αλλά και την έγκριση της δανειακής σύμβασης της Ελλάδας με τον ESM ο Πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Βασίλης Κορκίδης προέβη στην ακόλουθη δήλωση:
«ΜΕΤΑ ΤΟ "ΞΕΚΑΘΑΡΙΣΜΑ ΕΚΛΟΓΩΝ" Ο ΝΕΟΣ ΔΑΝΕΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΡΕΥΣΤΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ Η ΟΠΟΙΑ ΕΠΙ 6 ΣΥΝΑΠΤΑ ΕΤΗ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΣΤΟ ΕΛΕΟΣ ΤΗΣ "ΚΑΚΗΣ ΣΥΝΗΘΕΙΑΣ" ΤΩΝ ΠΡΟΩΡΩΝ ΕΚΛΟΓΩΝ»
«…Το ελληνικό εμπόριο είναι γεγονός ότι προβληματίζεται με την παραίτηση της Κυβέρνησης και χαρακτηρίζει την απόφαση ως "ξεκαθάρισμα εκλογών" σε εσωκομματικές και πολιτικές εκκρεμότητες. Σε αντίθεση, η ΕΣΕΕ χαιρετίζει με ικανοποίηση την τελική έγκριση της δανειακής σύμβασης μεταξύ Ελλάδας και Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM), η οποία αναμένεται να δώσει μία πρώτη ανάσα στη χειμαζόμενη ελληνική αγορά. 

Το δάνειο, δυνητικά θα μπορεί να φτάσει τα 86 δισ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων και 25 δισ. ευρώ που θα χρησιμοποιηθούν για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών. Τα πρώτα 10 δισ. ευρώ που θα διατεθούν για να αντιμετωπιστούν οι επιπτώσεις των capital controls, ευελπιστώ ότι θα ενισχύσουν την εμπιστοσύνη στο τραπεζικό σύστημα και θα οδηγήσουν σε μία μερική αποκατάσταση ενός σχετικού αισθήματος ασφάλειας στους καταθέτες. Επιπλέον, το 1 δισ. ευρώ, από τα προκαταβεβλημένα 13 δισ. ευρώ της πρώτης δόσης, που θα αξιοποιηθεί για την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών 4,5 δις του δημοσίου προς ιδιώτες, είναι βέβαιο ότι θα ανακουφίσει εν μέρει την ελληνική αγορά. Το επόμενο βήμα για την ελληνική κυβέρνηση είναι να διέλθει επιτυχώς την αξιολόγηση του Οκτωβρίου-Νοεμβρίου που θα ξεκλειδώσει το υπόλοιπο της πρώτης δόσης και το κυριότερο θα ανοίξει τη συζήτηση για την αναδιάρθρωση του χρέους. Ως εκ τούτου, είναι σαφές ότι αυτή η πρώτη εκταμίευση στηρίζει σωτήρια την ελληνική οικονομία. Το ερώτημα, ωστόσο, για τους μικρομεσαίους της ελληνικής αγοράς παραμένει, πώς και πότε θα στηριχτεί με ρευστότητα η «πραγματική οικονομία». Είναι βέβαιο ότι χρειαζόμαστε άμεσα ένα σχέδιο ανάταξης της αγοράς, με σκοπό την επιβίωση των Μμε επιχειρήσεων, ενίσχυσης της απασχόλησης και αποκατάστασης ενός καλού επιχειρηματικού και καταναλωτικού κλίματος. Επιπρόσθετα, οι «αναβαθμίσεις» της ελληνικής οικονομίας από τους διεθνείς οίκους αξιολόγησης πρέπει να μεταφραστούν και σε «αναβαθμίσεις» της ελληνικής επιχειρηματικότητας σε διεθνές επίπεδο. 

Πρέπει, να γίνει κατανοητό ότι ακόμα ένας φαύλος κύκλος καχεκτικής σταθερότητας, θα οδηγήσει σε περαιτέρω ύφεση. Μετά, λοιπόν, τις εθνικές εκλογές, είναι επιβεβλημένη η επανεκκίνηση της οικονομίας και η προώθηση των αναγκαίων μεταρρυθμίσεων για να δούμε στο μέλλον την «απαγκίστρωσή» μας από δανεισμό μέσω Μνημονίων. Ας ελπίσουμε ότι η οικονομία και η αγορά θα σταματήσουν μετά από 6 συναπτά έτη, να βρίσκονται στο έλεος της "κακής συνήθειας" των πολιτικών αντί να συνεργάζονται να αποφασίζουν με τόση ευκολία την έσχατη λύση των πρόωρων εκλογών …»


http://www.esee.gr/

Τελικό πρόγραμμα εκδηλώσεων Εμποροπανήγυρης Κιλκίς 2015

Αστυνομικοί της γειτονιάς Κιλκίς: Τι προσέχω όταν κυκλοφορώ στο δρόμο με ποδήλατο



Το ποδήλατο έχει εισβάλει στη ζωή μας για τα καλά και όλο και περισσότεροι δείχνουν να το προτιμούν για τις καθημερινές τους μετακινήσεις. Πώς να μην το προτιμήσεις κανείς άλλωστε, όταν αποτελεί τον πιο φτηνό και οικολογικό τρόπο μετακίνησης στην πόλη; Εκτός αυτού, είναι απλό, πρακτικό και οικονομικό, δεν πιάνει χώρο, δεν μας δυσκολεύει ποτέ στο παρκινγκ και την κίνηση κι επιπλέον μας κάνει να βλέπουμε την πόλη με μια νέα, φρέσκια ματιά.

Ωστόσο, πριν καβαλήσετε τη σέλα και φορέσετε το κράνος, έτοιμη να κατακτήσετε τους δρόμους, διαβάστε τι πρέπει να γνωρίζει κάθε σωστός ποδηλάτης:

Κινούμαι με ποδήλατο
Τι προσέχω όταν κυκλοφορώ στο δρόμο…

Ποδηλατώ χρησιμοποιώντας σωστά το οδικό δίκτυο.

Αξιολογώ τον κίνδυνο της περιοχής που ποδηλατώ κάθε στιγμή.

Ποδηλατώ με δεδομένο ότι οι υπόλοιποι οδηγοί δεν προσέχουν και επομένως θα πρέπει να προσέχω εγώ.

Φοράω πάντα κράνος και προστατευτικά στους αγκώνες και τα γόνατα.
 
Αφήνω πάντα περιθώριο από το έρεισμα, το πεζοδρόμιο, το άκρο του οδοστρώματος και τα κινούμενα, σταματημένα ή παρκαρισμένα οχήματα.
 
Ελέγχω και «σαρώνω» τον δρόμο σε όλες τις κατευθύνσεις, ακόμη και αν κινούμαι ευθεία.

Ελέγχω πριν περάσω την διασταύρωση, ακόμη και όταν το φανάρι μου είναι πράσινο.

Ποδηλατώ πάντα στην δεξιά λωρίδα κυκλοφορίας, εκτός αν έχω πρόθεση να προσπεράσω ή να στρίψω αριστερά.

Επιλέγω έγκαιρα τη σωστή λωρίδα κυκλοφορίας, προειδοποιώντας τους άλλους οδηγούς σε περίπτωση που θέλω να στρίψω.

Προειδοποιώ πάντα τους οδηγούς για κάθε αλλαγή τις πορείας μου: για στροφή αριστερά εκτείνω το αριστερό χέρι, για δεξιά το δεξί και για μείωση ταχύτητας κινώ πάνω-κάτω εκτεταμένη την παλάμη μου.

Αποφεύγω τις ριψοκίνδυνες και παράτολμες ενέργειες.

Κρατάω το τιμόνι του ποδηλάτου και με τα δύο χέρια, εκτός εάν πρέπει να κάνω προειδοποιητικό σήμα στους οδηγούς που με ακολουθούν.

Αν θέλω να στρίψω σε μία διασταύρωση αλλά κινούμαι στην απέναντι λωρίδα κυκλοφορίας από αυτήν που βρίσκεται η στροφή ή εάν οι συνθήκες του δρόμου είναι «δύσκολες» (η κίνηση είναι πυκνή, οι ταχύτητες των οχημάτων μεγάλες κ.λ.π.) είναι προτιμότερο να σταματήσω στο φανάρι και να περάσω το ποδήλατο απέναντι από την διάβαση πεζών.

Όταν διασχίζω κάθετα έναν δρόμο, περνώ από μία διάβαση ή νησίδα κ.λ.π. είναι ασφαλέστερο να κατέβω από το ποδήλατο και να το περάσω απέναντι με τα χέρια.

Προσπερνώ κρατώντας απόσταση 1 μέτρου εντός πόλης και 1,5 μέτρου εκτός πόλης.

Προσπερνώ πάντα από αριστερά όταν σταματά μπροστά μου λεωφορείο ή ταξί σε στάση, γιατί από δεξιά κατεβαίνουν επιβάτες και υπάρχει κίνδυνος ατυχήματος.

Προσπερνώ ένα εμπόδιο ή όχημα αφού προηγουμένως ελέγξω γύρω μου και ιδιαίτερα πίσω μου, υπολογίσω την ταχύτητα και την θέση των οχημάτων στο οδόστρωμα και κατόπιν προσπερνώ προσεκτικά κρατώντας τις αποστάσεις.
 
Όταν με προσπερνάει κάποιο άλλο όχημα δεν αλλάζω πορεία (μόνο σε έκτακτη ανάγκη εκμεταλλεύομαι το περιθώριο που έχω αφήσει), κρατώ σταθερά το τιμόνι του ποδηλάτου για τον όγκο του αέρα που θα φέρει πάνω μου το όχημα και δεν «τα χάνω».

Όταν βγαίνω από στενό σε κεντρικό δρόμο, εκτός από τα διερχόμενα οχήματα, προσέχω μήπως κάποιο σταματημένο ξεκινήσει, ξεπαρκάρει ή κάνει αναστροφή.

Όταν στρίβω σε διασταύρωση με πορτοκαλί βέλη που αναβοσβήνουν προσέχω και παραχωρώ προτεραιότητα στους πεζούς που περνούν την διάβαση.

Η πορεία του ποδηλάτου μου πρέπει να είναι σταθερή, να έχω καλή ισορροπία, να μην ποδηλατώ κάνοντας ζικ-ζακ και ελιγμούς, γι’ αυτό κρατώ χαλαρά αλλά σταθερά το τιμόνι του ποδηλάτου και κοιτώ μακριά μπροστά μου.

Υπάρχουν δρόμοι στους οποίους η κίνηση με ποδήλατο με μεγαλύτερη ταχύτητα εγγυάται την ασφάλειά μου περισσότερο από ότι η βραδυπορία μου. Γενικότερα όσο λιγότεροι με προσπερνούν τόσο το καλύτερο.


Αποφεύγω να ποδηλατώ πάνω στο πεζοδρόμιο.

Δεν παρεμποδίζω την κίνηση των πεζών στο πεζοδρόμιο.

Προτιμώ δρόμους με λιγότερη κίνηση που τα οχήματα κυκλοφορούν με χαμηλότερες ταχύτητες όπως στενά, απόκεντρους, παραλιακούς δρόμους, παράδρομους οδών κ.λ.π.

Όπου υπάρχει δρόμος αποκλειστικής κυκλοφορίας ποδηλάτου (ποδηλατόδρομος) τον χρησιμοποιώ.
Κάποιες φορές είναι προτιμότερο να καλύπτω όλη τη λωρίδα κυκλοφορίας με το ποδήλατο, ώστε οι οδηγοί να με προσέχουν περισσότερο.

Κατά τη νυκτερινή οδήγηση χρησιμοποιώ μεγάλα εμπρόσθια και οπίσθια φώτα, φοράω ανακλαστικό γιλέκο και αποφεύγω τα μαύρα ρούχα, έτσι ώστε να γίνομαι ευκολότερα ορατός.

Δεν οδηγώ φοβισμένα ή τρομαγμένα, δίνοντας δικαίωμα στους υπόλοιπους οδηγούς να οδηγούν πιο επιθετικά και να μη με λογαριάζουν.

Περισσότερα ποδήλατα που κυκλοφορούν μαζί, αναγκάζουν τους οδηγούς να προσέχουν περισσότερο.

Εκμεταλλεύομαι το πλεονέκτημα της καλύτερης ορατότητας που μου προσφέρει η καλύτερη και ψηλότερη θέση οδήγησης του ποδηλάτου έναντι των οδηγών του αυτοκινήτου.

Σε περίπτωση ατυχήματος δεν πανικοβάλλομαι, ξεκουράζομαι, πίνω λίγο νερό, δέχομαι τη βοήθεια τρίτων και αν είναι κάτι σημαντικό καλώ σε βοήθεια.

Καλό είναι να γνωρίζω τις βασικές πρώτες βοήθειες.

Ιδιαίτερα προσέχω… Τις πόρτες που ανοίγουν ξαφνικά από σταματημένα ή παρκαρισμένα οχήματα και αφήνω πάντα περιθώριο ενός μέτρου από αυτά για να μπορώ να αντιδράσω έγκαιρα.

Τα σταματημένα ή παρκαρισμένα οχήματα που ξεκινούν ή ξεπαρκάρουν χωρίς προειδοποίηση και αφήνω πάντα περιθώριο ενός μέτρου από αυτά για να μπορώ να αντιδράσω έγκαιρα.

Τα αυτοκίνητα που με προσπερνούν και αμέσως μετά στρίβουν ακριβώς μπροστά μου, ενώ εγώ συνεχίζω να κινούμαι ευθεία.

Τα στενά, τις μεγάλες διασταυρώσεις, τις «δύσκολες» διασταυρώσεις χωρίς ορατότητα, είτε έχω προτεραιότητα είτε όχι.

Τα αυτοκίνητα που προπορεύονται, διότι μπορεί να σταματήσουν ξαφνικά μπροστά μου χωρίς προειδοποίηση και αφήνω αποστάσεις για να μπορώ να αντιδράσω έγκαιρα.

Τις σφήνες στα μποτιλιαρίσματα, τους καθρέφτες και τα χέρια των οδηγών που προεξέχουν, τις απότομες αλλαγές λωρίδας των οχημάτων, τις πόρτες που μπορεί να ανοίξουν ξαφνικά κλπ. Διατηρώ χαμηλή ταχύτητα καθώς περνάω με το ποδήλατο μου ανάμεσα από τα σταματημένα αυτοκίνητα.
 
Τα παιδιά, τους ηλικιωμένους και τα ζώα που μπορεί να πεταχτούν ξαφνικά μπροστά μου.

Την προτεραιότητα στους κυκλικούς κόμβους και τις κινήσεις των υπόλοιπων οδηγών.

Μήπως τα μπατζάκια του παντελονιού και τα κορδόνια μου σκαλώνουν στους δίσκους, διότι υπάρχει κίνδυνος ανατροπής μου από το ποδήλατο.

Πώς χρησιμοποιώ τα φρένα μου, δεν πατάω ποτέ μόνο το ένα και ιδιαίτερα το μπροστινό, διότι υπάρχει κίνδυνος ανατροπής μου από το ποδήλατο.

Στο οδόστρωμα προσέχω…

Όταν υπάρχει υγρασία, νερό, πάγος, σαπουνάδα, άμμος, χαλίκι, πετρέλαιο κ.λ.π. η άσφαλτος είναι επικίνδυνη και χρειάζεται να προσέχω περισσότερο.

Προσέχω τις ράγες τρένου ή του τραμ, τις σχάρες υπονόμων κ.λ.π. και τις περνάω κάθετα για την ασφάλειά μου και την προστασία του ποδηλάτου μου.

Προσέχω το ανέβασμα και κατέβασμα πεζοδρομίων ή εμποδίων και τα περνάω κάθετα για την ασφάλειά μου και την προστασία του ποδηλάτου μου.

Προσέχω τις λακκούβες, τα υψώματα και τις κακοτεχνίες του δρόμου κ.λ.π., τα αποφεύγω ή ανασηκώνομαι ελαφρώς για την ασφάλειά μου και την προστασία του ποδηλάτου μου.

Προκειμένου να ανέβω ένα πεζοδρόμιο ή να αλλάξω επίπεδο στο δρόμο ανασηκώνομαι από τη σέλλα και ρίχνω το βάρος μπροστά, για να το κατέβω ρίχνω το βάρος πίσω, με αυτό τον τρόπο ανεβοκατεβαίνω εύκολα χωρίς να καταστρέφω το ποδήλατο.

ΟΙ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟΙ ΤΗΣ ΓΕΙΤΟΝΙΑΣ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΤΟΥ ΚΙΛΚΙΣ ΣΑΣ ΕΥΧΟΝΤΑΙ ΚΑΛΕΣ ΠΟΔΗΛΑΤΙΚΕΣ ΒΟΛΤΕΣ ΜΕ ΑΣΦΑΛΕΙΑ.